حریق در ساختمان تاریخی میدان حسن آباد

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع حریق در ساختمان واقع در ضلع جنوب‌غربی میدان حسن آباد خبر داد.

سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره گفت: در ساعت 14:53 بعد از ظهر امروز پنجشنبه وقوع یک مورد حادثه حریق در یک انبار نگهداری از نخ و کاموا به سامانه 125 اطلاع داده شد که به دنبال آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان سه ایستگاه را به همراه بالابر و خودروی حامل تجهیزات تنفسی به محل حادثه واقع در ضلع جنوب‌غربی میدان حسن آباد اعزام کرد.

وی با بیان اینکه محل حادثه یکی از ساختمان‌های گنبددار میدان حسن آباد بوده و جزو آثار ثبت شده ملی است، گفت: آتش نشانان بلافاصله خود را به محل رسانده و مشاهده کردند که در طبقه بالایی این ساختمان انباری به وسعت حدود 40 متر مربع قرار داشته و داخل آن مملو از نخ و کاموا است که تمامی این اقلام شعله ور شده و شعله‌های آتش به قسمت بالای سقف کاذب نیز سرایت کرده بود.

ملکی با اشاره به احتمال سرایت آتش به دیگر بخش‌های ساختمان، اظهار کرد: با توجه به اینکه ساختمان مذکور جزو آثار تاریخی و ارزشمند تهران محسوب می‌شود آتش‌نشانان عملیات خود برای جلوگیری از گسترش آتش و توسعه حریق را دستور کار خود قرار داده و همزمان عملیات را به گونه‌ای پیش‌بردند که خسارتی به بافت تاریخی وارد نشود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه معمولا در این قبیل حوادث آتش نشانان باید اقدام به تخریب سقف شیروانی و اطفای حریق کنند، گفت: اما در این مورد با توجه به قدمت و ارزشمندی بنا آتش‌نشانان وارد کانون حریق شده و در عملیاتی سخت موفق به اطفای کامل حریق شدند.

ملکی با بیان اینکه دود زیادی فضای زیر شیروانی این ساختمان را در بر گرفته بود، ادامه داد: آتش نشانان برای تخلیه دود نیز از دستگاه‌های مکنده هوا استفاده کرده و خوشبختانه بدون اینکه آسیبی به بنا وارد شود به عملیات خود خاتمه دادند.

وی میزان خسارات ناشی از حریق در این انبار کاموا و نخ را بالا ارزیابی کرد و در عین حال گفت: حریق خسارت چندانی به ساختمان میدان حسن آباد وارد نکرد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه این حادثه مورد مصدوم یا فوتی نداشت، گفت: علت این حادثه از سوی کارشناسان سازمان آتش نشانی در دست بررسی است.

ملکی با اشاره به کاربری این ساختمان گفت: تبدیل تمام یا بخشی از یک ساختمان قدیمی و ثبت ملی شده به انبار و محل مشاغل پرخطر کار درستی نیست و معمولا چنین ساختمان‌هایی با کاربری موزه یا مشاغل کم خطر به بهره برداری می‌رسند.

به گزارش ایسنا، پیشینه میدان تاریخی حسن آباد و ساختمان‌های مجاور آن به دوره قاجار بر می‌گردد و ساختمان‌های اطراف آن به دلیل داشتن هشت گنبد به «هشت گنبد» نیز مشهور است.

اسناد پاناما یک رئیس جمهور را به دادگاه کشاند

پس از آن که پای رئیس جمهور آرژانتین نیز به رسوایی مشهور به "اوراق پاناما" کشیده شد، وی امروز (جمعه) به منظور پاسخگویی در خصوص این افشاگری به یک دادگاه مدنی می‌رود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهوری آرژانتین که نام او هم در میان اسناد پاناما برجسته شده، به مردم کشورش قول داده بی‌گناهی‎اش را اثبات کند.

نام ماکری به عنوان مدیرعامل یک شرکت خارجی ثبت شده در باهاما در میان اسناد افشاء شده شرکت پانامایی "موساک فونسکا" ذکر شده است.

او روز پنجشنبه در برابر دوربین‌های تلویزیونی ارتکاب هرگونه خلافی را رد کرد و گفت، آماده است با هرگونه کمیته تحقیق و تفحصی در این رابطه به طور کامل همکاری کند.

ماکری در سخنانی در کاخ ریاست جمهوری گفت: می‌دانم که بعضی از شما در ارتباط با اتهامات مطرح شده به من و ارتباطش با اسناد پاناما نگرانید .می‌خواهم بگویم که من خونسردم و هر آنچه می‌دانستم به مقام‌ها گفته‌ام و چیزی برای پنهان کردن ندارم.

این اظهار نظر رئیس جمهوری آرژانتین پس از آن مطرح شد که از امروز تحقیقاتی در ارتباط با وجود نام آقای ماکری در میان اسناد پاناما در آرژانتین آغاز شد. روز پنجشنبه یک دادستان فدرال در آرژانتین تقاضای تحقیقات درباره فعالیتهای ماکری در ارتباط با اتهاماتی که علیه وی در قضیه "اوراق پاناما" مطرح شده را ارائه داد.

ماکری همچنین تاکید کرده که هیچ پولی بابت مدیرعاملی شرکت‌های خارجی دریافت نکرده و هیچ سهامی هم در مالکیت آنها ندارد.

اداره مالیات و اداره مبارزه با مفاسد اقتصادی آرژانتین موظف به رسیدگی در این رابطه هستند و بازرس فدریکو دلگادو گفت، تحقیقات او با نیت اطمینان حاصل کردن از این که رئیس جمهور آرژانتین "قربانی یک نیت بد" شده صورت می‌گیرد.

نخستین بار، یکی از روزنامه‌های آرژانتین پی برد که نام ماکری به عنوان مدیر عامل شرکت "فلگ تریدینگ" میان سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۹ در یک شرکت خارجی در پناهگاه مالیاتی باهاما ثبت شده است.

این در حالی است که ماکری هنگام قبول پست شهرداری بوئنوس آیرس در سال ۲۰۰۷ یا سوگند ریاست جمهوری در سال گذشته به مقام‌های قضایی و مالیاتی آرژانتین از سمتش در این شرکت حرفی نزده و اطلاعی نداده است.

با وجود این، دفتر رئیس جمهور آرژانتین اعلام کرده از آنجایی که ماکری هیچ پرداخت و دریافتی از این شرکت نداشته، نیازی برای اعلام آن به مقام‌ها وجود نداشته است.

طرح اتهام صدور کالا به ایران علیه سه آلمانی

دادستانی آلمان اعلام کرد که سه شهروند آلمانی به اتهام صادرات لوله به یک شرکت ایرانی که مسوول ساخت راکتور اراک بوده است را تحت تعقیب قرار داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستانی فدرال آلمان روز سه‌شنبه اعلام کرد که سه شهروند آلمانی که به دلیل قوانین آلمان تنها با نام‌های اختصاری "برنارد ال"، "رنه ال" و "رالف سی" شناخته می‌شوند به دلیل نقض قوانین صادراتی آلمان و تلاش برای نقض قوانین کنترل تسلیحاتی تحت تعقیب قرار گرفتند.

دادستانی آلمان اعلام کرد که این افراد 51 لوله را طی دو محموله به ایران صادر کردند که ارزش آن حدود یک میلیون یورو بوده است.

دو تن از این سه فرد متهم هستند که برای دور زدن قوانین صادرات آلمان نام‌های اشتباه از مشتری خود اعلام کردند.

مولاوردی: هنوز به برابری دیه نرسیده‌ایم

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: قانونی که در زمینه دیه زن و مرد نهایی شده صرفا در خصوص دیه حوادث و تعهد شرکت‌های بیمه نسبت به دیه زنان است، ولی در مورد اصل موضوع دیه زنان در قانون مجازات اسلامی همچنان مساله وجود دارد و هنوز به برابری دیه زن و مرد نرسیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی در یک برنامه تلویزیونی افزود: یکی از مسایل مهم در حوزه زنان، مشکلات قانونی است. ما در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که ابلاغ شده و از برنامه پنجم هم تنفیذ شده، استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینه ها را مد نظر داریم که قطعا می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

وی در ادامه گفت: مواردی از خلاهای قانونی حقوق زنان و خانواده هنوز در قانون مدنی، قانون تعزیرات اسلامی و حتی قانون مجازات اسلامی - که اخیرا تصویب و اصلاح و برای اجرا ابلاغ شد - وجود دارد. در زمینه لایحه حمایت از خانواده - که قانون شد و با گذشت چندین سال از اجرای آن، اشکالاتش نمایان تر شده است - ما اقدامات جدی را شروع کرده ایم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه بزودی لایحه اصلاح پاره ای از قوانین حوزه زنان و خانواده را ارایه می دهیم، گفت: قطعا تعامل بین حوزه های علمیه، قوه مجریه و قوه مقننه برای اصلاح و بازنگری و وضع قوانین جدید در این حوزه به شدت مورد نیاز است؛ چراکه مبنای قوانین ما بر فقه است. بنابراین نمی توانیم بی نیاز از این تعامل باشیم. این تعامل راه را برای اصلاح ، بازنگری و به‌روزرسانی و انطباق احکام و قوانین با وضعیت موجود زنان و خانواده در کشورمان و نیازها و اقتضائات امروزی راه را هموار می کند.

مولاوردی در خصوص برگزاری ستاد ملی زن و خانواده اظهار کرد: مصوبات این ستاد در دولت قبلی نیازمند بررسی بود. در دولت قبل حدود 5 جلسه این ستاد تشکیل شده بود و مصوبات متعددی داشت. با چندین مرحله گزارش‌گیری درباره مصوبات آن مشخص شد که هیچ‌یک از مصوبات این ستاد اجرایی نشده است.

وی افزود: در بررسی‌هایی که در این زمینه برای ریشه‌یابی عدم اجرای این مصوبات انجام شد به این نتیجه رسیدیم که اصلا مصوبات، به درستی ابلاغ نشده و روال قانونی ابلاغ طبق آیین نامه این ستاد، در دولت قبلی طی نشده بود و لذا ما در این زمینه اقدام کردیم و از آنجاکه این مصوبات به اجرا در نیامده بود درصدد برآمدیم که اولویت بندی کنیم مواردی که الان و با رویکرد دولت یازدهم می توانیم در دستور کار ستاد قرار دهیم و برنامه های عملیاتی و جامع و برنامه های ملی که باید تدوین شود با همکاری دستگاههای اجرایی استخراج کردیم. اکنون به دستورجلسات مشخصی نیز رسیده ایم که اقتضا می کند حضور رئیس جمهور به عنوان رییس ستاد و مصوبات مشخصی که انشالله داشته باشیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در دهه های اخیر شاهد تحولات ساختاری در خانواده بوده ایم، گفت: به سمت شکل‌گیری خانواده هسته‌ای در حرکت هستیم. در شکل و تعریف خانواده در سطح جهان و کشور هم مواجه با تغییرات جدی هستیم و در دهکده جهانی فعلی اگرچه اشکال غیرمتعارف خانواده در دنیا به وجود آمده است، اما تعریف خانواده در کشور ما بصورت رسمی همچنان همان نگاه و تعریف مشخص از نهاد خانواده است.

وی درباره آمار زنان معتاد اظهار کرد: حدود ۹ درصد معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند همچنین از کل معتادان، ۶۲ درصد آنها متاهل هستند و از این منظر گروه معتادان متاهل نیازمند توجه ویژه است؛ چراکه می توانند مشکلات و آسیب های جدی به خانواده، همسر و فرزندان خود وارد کنند و زنان و فرزندان آنها در معرض اقسام خشونت‌ها و آسیب‌های جدی قرار می گیرند.

مولاوردی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، در پایان تصریح کرد: در حوزه اعتیاد، با توجه به اینکه این حوزه متولیان خاص خود را دارد؛ ما از جایگاه ستادی خود قطعا در شناسایی مسایل و مواردی که نیازمند اقدام فوری هستند نسبت به وظایف خود عمل می کنیم. از جمله اینکه به شناسایی ظرفیت‌های موجود اقدام می‌کنیم.

طوفان لندن را شوکه کرد

وزش بادهای شدید باعث اختلال در زندگی مردم در شهر لندن شد.

به گزارش تسنیم، مقامات فرودگاه هیتروی لندن اعلام کردند درپی وزش بادهای شدید و قدرتمند برخی از پروازهای این فرودگاه با تأخیر انجام خواهد شد و برخی نیز لغو می‌شوند.

اداره آتش‌نشانی لندن نیز اعلام کرد در پی طوفان کیتی بیش از 110 حادثه در لندن به آنها گزارش شده است.


محورکندوان باز و هراز بسته است

محور کندوان ساعت 3 بامداد امروز باز شد اما محور هراز هم چنان بسته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت: محور کندوان که از شب گذشته به‌دلیل بارش برف و مشکلات راهداری بسته شده بود با اقدامات راهداران ساعت 3 بامداد امروز باز شد.

حیدر نوروزی گفت: محور هراز که از دیشب به دلیل ریزش سنگ و سیلاب بسته شده بود هم چنان بسته است.

وی با بیان اینکه با ادامه بارش ها احتمال ریزش دوباره سنگ و سیلاب در محور هراز وجود دارد، افزود: مسافرانی کهاز تهران قصد حضور در مازندران و بالعکس را دارند، می‌توانند از دو مسیر کندوان و سوادکوه رفت و آمد کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی گفت: اقدامات برای بازگشایی محور هراز هم چنان ادامه دارد و تلاش می‌شود این محور امروز بازگشایی شود.

نوروزی افزود: بالا بودن سطح آب در جاده و وجود گل‌و‌لای زیاد سبب شده است پلیس راه به دلیل احتمال سیل و ریزش کوه، تردد خودروها در محور ارتباطی هراز را تا اطلاع ثانوی ممنوع کند.
وی گفت:بارش باران و برف در این محور ها هم چنان ادامه دارد و در حال حاضر راهداران و نیروهای امدادی در محور هراز مشغول پاک سازی و بازگشایی مسیر هستند.

سرهنگ محمد نژاد رئیس پلیس راه مازندران نیز گفت: بیشتر محورهای مازندران لغزنده است ولی تردد در محورهای ورودی مازندران به جز محور هراز در جریان است.

وی افزود: محور سوادکوه از گردنه گدوک به دلیل بارش لغزنده است و از شیرگاه به سمت قائمشهر حجم ترافیک سنگین است.

ریزش سنگ به دلیل بارندگی شدید دیشب و برخورد آن با خودروها در محور هراز سبب زخمی شدن 5 نفر شده بود.

دیدار 136 منتخب مجلس دهم با لاریجانی

136 نفر از منتخبین مجلس دهم بعدازظهر امروز دوشنبه با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، در این دیدار که در ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد اولویت‌های مجلس دهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش با توجه به محدودیت‌های زمانی در روزهای پایانی سال و با توجه به اینکه برخی منتخبان در حوزه‌های انتخابیه حضور داشتند و امکان دسترسی و دعوت از آنها میسر نشده بود، مقرر شده که رییس‌مجلس دیدار جداگانه‌ای با سایر منتخبین مجلس دهم نیز برگزار کند.

تسلیت وزیر علوم برای رحلت آیت‌الله واعظ طبسی

دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور پیامی رحلت حضرت آیت الله واعظ طبسی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، متن این پیام تسلیت به شرح ذیل است :

"انالله و انا الیه راجعون

رحلت عالم ربانی حضرت آیت الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استانهای رضوی، شمالی و جنوبی و تولیت آستان قدس رضوی و یار دیرین حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) را به حضرت ولی عصر (عج)،حضرت علی ابن الموسی الرضا (ع)، مقام معظم رهبری ، مراجع عالیقدر تقلید و عموم مردم خداجوی، متدین و انقلابی کشور و بیت گرامی ایشان تسلیت می گویم .

بی شک تلاش ها و مجاهدت های انکار ناپذیر این شخصیت انقلابی که با شرکت در تظاهرات ضد طاغوت و سخنرانی های آتشین خود ،حضور موثر در راه پیمایی ها و راهبری های خردمندانه خود نقش مهمی در مسیر انقلاب اسلامی ایفا کرد ، در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت و به یادگار خواهد ماند و پشتوانه حیات طیبه اخروی ایشان خواهد بود. "

دانلود آهنگ جدید امید عشق و تمنا

مخالفت نمایندگان با طرح دیوان عالی اصل ۹۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرحی مخالفت کردند که در صورت تایید آن دیوان عالی اصل ۹۰ تشکیل شده و ساز و کار جدیدی برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات و رای اعتماد به وزرا پیش بینی شده بود.

به گزارش مهر، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی رسیدگی به گزارش کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی در مورد طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس در دستور کار صحن علنی قرار گرفت. در ابتدا مخالفان و موافقان این طرح درخصوص کلیات آن وارد بحث شدند.

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مخالفت با این طرح گفت: یکی از مواد این طرح تاکید دارد که دو نفر از سوی کمیسیون بودجه به عنوان نامزد ریاست دیوان محاسبات به صحن علنی پیشنهاد شود که به نظر من این پیشنهاد خوب نیست و موجب ایجاد انشقاق در صحن علنی می شود.

نادران ایراد دیگر این طرح را درخصوص تشکیل کمیسیون های ویژه دانست و گفت: طبق این اصلاحیه کمیسیون های ویژه دو ماه پس از تشکیل منحل می شوند، این در حالی است که شاید کار برخی کمیسیون های ویژه تا چهار سال طول بکشد لذا خواهشمند کلیات این طرح را به تصویب نرسانید تا در مجلس بعد مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه این جلسه محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس در موافقت با این طرح تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰ به دلایل مختلفی نتوانسته به وظایف اصلی خودش عمل کنند لذا نیازمند آن است که ساختار جدیدی برای کمیسیون اصل ۹۰ در نظر گرفته شود و به دیوان عالی تبدیل شود.

پورابراهیمی ادامه داد: ما برای تصمیم گیری در صحن علنی قطعا نیازمند آن هستیم که اختیار انتخاب داشته باشیم، بنابراین معرفی دو نفر برای ریاست دیوان محاسبات اشکال و ایرادی ندارد، مگر حقوقدانان شورای نگهبان دو برابر معرفی نمی شوند؟ این چه ایرادی دارد. این امر به بهبود تصمیم گیری ما کمک می کند و نه تنها اشکال نیست بلکه حسن است.

عضو کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: موضوع مهم مطرح شده در این طرح انتخاب شیوه جدید برای بررسی صلاحیت وزرا است. اشکالاتی در آیین نامه قبلی وجود داشت اما در این طرح اصلاحیه روش قابل قبول که دارای کار کارشناسی است پیشنهاد داده شده است و قرار است کمیسیون ها درباره وزرای پیشنهادی گزارش دهند.

در پایان نمایندگان با کلیات این طرح مخالفت کردند و این طرح از دستور کار صحن علنی خارج شد.

امیری: کروبی در انتخابات شرکت کرد

سخنگوی وزارت کشور در مورد وضعیت رای گیری از مهدی کروبی گفت: من در این مورد از استاندار تهران سوال کردم و گفته شد که ایشان تقاضای صندوق سیار کرده‌اند و چون امکان حضور در پای صندوق ثابت برای ایشان وجود نداشت حسب کسب اطلاع من از استاندار گویا رای خود را از طریق صندوق سیار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسینعلی امیری با حضور در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات وزارت کشور در مورد اینکه گفته می‌شود تاکنون ۱۷ میلیون تعرفه مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: این آمار درست نیست هر گونه اطلاع رسانی از سوی ستاد انتخابات داده می‌شود و این اخبار مورد تایید ما نیست.

وی در مورد تاخیر برخی حوزه‌ها در آغاز رای گیری گفت: من هم تایید می‌کنم که برخی شعبه‌ها با اندکی تاخیر کار رای گیری را آغاز کردند البته این مساله چندان هم عجیب نبود.

امیری تاکید کرد: اکثر استانداران به ویژه استانداران شهرهای بزرگ از وزارت کشور تقاضای تمدید زمان رای گیری را مطرح کرده‌اند که احتمالا با دستور وزیر کشور این کار هم صورت خواهد گرفت.

وی از تقاضای موسوی و رهنورد برای رای دادن از طریق صندوق سیار اظهار بی اطلاعی کرد.

سخنگوی وزارت کشور در مورد وضعیت رای گیری از مهدی کروبی گفت: من در این مورد از استاندار تهران سوال کردم و گفته شد که ایشان تقاضای صندوق سیار کرده‌اند و چون امکان حضور در پای صندوق ثابت برای ایشان وجود نداشت حسب کسب اطلاع من از استاندار گویا رای خود را از طریق صندوق سیار داده‌اند.